Cornelis – Historien om en av vår tids mest folkkära artister Regi: Amir Chamdin

Nu är den här filmen om en av vår tids mest älskade och folkkära trubadurer, Cornelis Vreeswijk. Mannen som trots att han aldrig blev svensk medborgare ändå lyckades bli en av Sveriges mest folkkära artister. Känd för sina samhällskritiska texter och vilda leverne hann han med en hel del under sitt 50-åriga liv. Trots att hans liv kantades av tragedier, skilsmässor, sjukdom och ständiga fängelsevistelser. Ännu idag spelas Cornelis Vreeswijks låtar och hans låtskrivarkonst inspirerar även idag, nya vispoppare. Men trots det dog han nästan utblottad. Trots att Cornelis Vreeswijk kom att en av Sveriges genom tiderna största artister, så börjar filmen ganska dramatiskt med en öppningsscen som utspelar sig i Holland under naziockupationen. Några tyska officerare bryter sig in i familjen Vreeswijks hem och omhändertar den något sjuklige lille Cornelis och för honom till ett nunnekloster där han kommer att spendera sin uppväxt till dess han flyttar till Sverige, och utbildar sig till mentalvårdare. Inte illa kan tyckas men kanske var det just detta leverne som kom att forma Sveriges mest outsider Cornelis Vreeswijk. I filmen med samma namn spelas han inte helt oväntat av den norske artisten Hans-Erik Husby Dyvik, mer känd under namnet Hank von Helvete från det norska bandet Turbonegro, inte illa kan tyckas och det ryktades att Husby-Dyvik var djupt smickrad när regissören Amir Chamdin erbjud honom titelrollen som den flygande holländaren Cornelis Vreeswijk, eftersom han var väldigt stor i Norge under sjuttiotalet. En rebell, en drömmare och en outsider av dess like är all tre påståenden som till stor del stämmer in på Cornelis Vreeswijk, mannen som gav oss oförglömliga visor som ”Brev från kolonin” och ”Ångbåts blues”. Tillsammans med vännen Fred Åkerström hann han också med att producera några visor som till och med ansågs för vågade för att spelas i svensk radio. Många av hans texter kunde vara både provokativa och för sin tid politiskt inkorrekta andra ansågs som på tok för burleska och så pornografiska att den censurerades, men Vreeswijk försvarade sig alltid med att hans texter handlade om livet och kunde inte hjälpa hur det såg ut. Sannerligen var Vreeswijks liv kantat av både tragedier, skilsmässor och förluster. Emellertid led han av paranoida tankar och trodde att SÄPO avlyssnade honom. Hans festande och hetlevrade humör gjorde att han hamnade i ständigt klammeri med rättvisan. Vid ett flertal tillfällen var han till och med nära personlig konkurs, hans livsstil dränerade ständigt hans tillgångar. Vid ett tillfälle var han till och med inblandad i ett knivdrama, efter att olyckligt nog ha hamnat i ett rum tillsammans med två transvestiter. Men hans vilda leverne tog till slut ut sin rätt märkt av sin diabetes, alkohol och drogproblem fick hans liv till slut en ända när han avlider i sviterna av sin cancer bara 50 år gammal. Men trots sitt korta liv så fortsätter Cornelis Vreeswijks liv och öde att inspirera en mängd nya vispoppare. Hans låtar lever vidare och vid sidan av namn som Carl Michael Bellman och Evert Taube, så är och förbliver Cornelis Vreeswijk en av Sveriges största trubadurer som skulle kunna kallas nationalklenod i folkmun. Men trots det blev Cornelis Vreeswijk aldrig svensk medborgare utan titulerade sig stolt världsmedborgare, något som kanske inte var helt osant eftersom hans musik kom att inspirera så många generationer musiker. Alexandra Tillman Göteborg

Lämna en kommentar